czwartek, 31 stycznia 2013

Huta Szklana J.Stolle Niemen. Karafka i taca 1531


Zapraszam na nową stronę Zbieracza. Wszystkie teksty zostały przeniesione.



www.zbieraczstaroci.pl

Przyszedł czas na prezentację szkieł huty Niemen. Posiadam kilkanaście wytworów tej huty, i trudno mi zdecydować od którego zacząć. Pochwalę się więc najnowszym zakupem - tacą z kompletu do likieru i posiadaną od kilku lat karafką z tegoż zestawu. Po kilku latach zbieractwa, zrozumiałem że należy kupować nawet części zestawów. Na przykład, warto kupić nawet jeden kieliszek, karafkę bez korka czy przykrywkę od bombonierki, bo jeśli komplet jest rzadki, to być może kiedyś uda się dokupić brakujący element. Cena np. karafki bez korka, może być bardzo atrakcyjna. Spotykam się z kupującymi, którzy chcą kupić komplet np. 6 kieliszków, a jest to prawie niemożliwe, jeśli szkła są unikatowe. Należy mieć dużą cierpliwość, stale poszukiwać, kupować pojedyncze elementy kompletu.
Huta Szklana J.Stolle "Niemen". Karafka.
Huta Szklana J.Stolle "Niemen". Taca.

W moim przypadku kupiłem kilka lat temu różową karafkę z korkiem i oczywiście liczyłem na to, że kiedyś dokupię tackę czy kieliszki. Zdawałem sobie sprawę, że w tym wzorze huta Niemen produkowała zestawy w różnych kolorach i wykończeniu. Traf chciał, że teraz dokupiłem tackę w identycznym kolorze.


Skany z katalogu firmowego Huty Niemen.

Komplet do likieru występuje w katalogu firmowym huty Niemen pod numerem 1531, składa się z karafki, kieliszków i tacki. Dodatkowo tacka występuje jako samodzielny element pod numerem 1811.


Karafka z przodu i z boku.
Korek i dno karafki.

Kolor szkła to bardzo delikatny róż, karafka jest częściowo matowiona - aby uwydatnić wzór, tacka natomiast nie ma matowych elementów. Szczególną uwagę zwraca kształt korka.

Ciekawe jest, a zauważyłem to dopiero kompletując zdjęcia do tego wpisu, że trzy eliptyczne linie na karafce rozpoczynają swój bieg od lewej strony dna ku górze prawej strony szkła. W katalogu natomiast linie te biegną od prawej do lewej strony. Podobnie jest przy tacy. Wysokość karafki z korkiem to 23,5 cm i można do niej nalać ok. 0,4 litra płynu, tacka ma 21,5 cm średnicy.


Moja tacka pochodzi z kompletu, który nie był matowiony, odbity wzór na szkle jest mało wyraźny i lepiej go widać pod kątem. Posiadam także drugą karafkę, bezbarwną ale niestety bez korka, i w tym przypadku widać jak dużo daje matowienie wybranych części karafki. Dodatkowo, szkła z dekoracją matowienia, są jakby bardziej eleganckie, a w dotyku jedwabiste.






Na temat technologii matowienia napiszę oddzielny post, w poprzednim wpisie pokazałem wazon z huty Hortensja częściowo matowiony. Na koniec dodam, że huta Hortensja produkowała komplet toaletowy z bardzo podobnym wzorem co opisana dziś karafka huty Niemen, ale o tym będzie w innym tekście.